«Нетрадиційні методи розвитку мовлення дітей дошкільного віку»
Пояснювальна записка.
Шановні колеги! Хочу представити Вам матеріал, використовуваний на консультації для педагогів дошкільного навчального закладу.
Актуальність даної розробки полягає у сучасному підході до проблеми розвитку мовлення дітей дошкільного віку. Ви можете ознайомитися з нетрадиційними методами навчання дошкільнят, які можна застосовувати в освітній діяльності.
Проектна діяльність і мнемоніка - ось основні форми, широко застосовуються педагогами для успішного розвитку мовлення дитини. Прочитавши цю статтю, Ви поповните свої теоретичні знання із зазначеної теми.
Мета: створення інформаційного простору для обміну педагогічним досвідом та підвищення професійної компетентності та майстерності педагогів ДНЗ з розвитку мовлення дітей.
Завдання:
- оновити науково - методичний рівень компетенції педагогів;
- розширити досвід педагогів по створенню умов в ДНЗ для мовленнєвого розвитку дошкільнят;
- спонукати педагогів до практичної діяльності по оволодінню технологій проектування і моделювання.
В даний час перед педагогами освітніх закладів стоїть найважливіше завдання: розвиток комунікативних навичок дітей. Аналізуючи досвід педагогів, я прийшла до висновку, що традиційні методи не завжди ефективні в роботі з дошколятами. Нові ФГТ передбачають широке застосування інтеграції в різноманітних освітніх областях.
Інтегрований метод навчання є для дошкільнят інноваційним. Він спрямований на розвиток особистості дитини, його пізнавальних і творчих здібностей. Серія занять об'єднана основною проблемою. Наприклад, на заняттях художньо-естетичного циклу - з образами домашніх тварин у творах письменників, поетів, з передачею цих образів у народно-прикладному мистецтві та творчості художників - ілюстраторів.
Варіативність використання інтегрованого методу досить різноманітна.
- Повна інтеграція (екологічне виховання з худ. літературою, З, муз. вихованням, фіз. розвитком)
- Часткова інтеграція (інтеграція худ. літератури і изодеятельности)
- Інтеграція на основі єдиного проекту, в основі якого лежить проблема.
Інтегрований метод включає в себе проектну діяльність. Дослідницька діяльність цікава, складна і неможлива без розвитку мовлення. Задачі дослідницької діяльності в старшому дошкільному віці - це:
- формування передумов пошукової діяльності, інтелектуальної ініціативи;
- розвиток уміння визначати можливі методи вирішення проблеми з допомогою дорослого, а потім і самостійно;
- формування вміння застосовувати дані методи, які сприяють рішенню поставленого завдання, з використанням різних варіантів;
- розвиток бажання користуватися спеціальною термінологією, ведення конструктивної бесіди у процесі спільної дослідницької діяльності.
Працюючи над проектом, діти отримують знання, розширюють свій кругозір, поповнюють пасивний та активний словники, вчаться спілкуванню з дорослими і однолітками.
Дуже часто для запам'ятовування незнайомих слів, текстів, розучування віршів педагоги у своїй практиці використовують мнемоніку.
Мнемоніка, або мнемотехніка - це система різних прийомів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення додаткових асоціацій. Такі прийоми особливо важливі для дошкільнят, так як наочний матеріал засвоюється краще вербального.
Особливості методики застосування не зображення предметів, а символів для опосередкованого запам'ятовування. Це значно полегшує дітям пошук і запам'ятовування слів. Символи максимально наближені до мовного матеріалу, наприклад для позначення диких тварин використовується ялинка, позначення домашніх - будинок.
Робота з розвитку зв'язного мовлення дітей ведеться за такими напрямами: збагачення словникового запасу, навчання складання переказу і придумування оповідань, розучування віршів, відгадування загадок.
Актуальність використання наочного моделювання в роботі з дошкільниками полягає в тому, що:
Актуальність використання наочного моделювання в роботі з дошкільниками полягає в тому, що:
по-перше, дитина-дошкільник дуже пластичний і легко навчаємо, але для дітей з ОВЗ характерна швидка стомлюваність і втрата інтересу до заняття. Використання наочного моделювання викликає інтерес і допомагає вирішити цю проблему;
по-друге, використання символічної аналогії полегшує і прискорює процес запам'ятовування та засвоєння матеріалу, формує прийоми роботи з пам'яттю. Адже одне з правил зміцнення пам'яті говорить: "Коли вчиш - записуй, малюй схеми, діаграми, чорти графіки";
по-третє, застосовуючи графічну аналогію, ми вчимо дітей бачити головне, систематизувати отримані знання.
Роботу з формування мовлення у дошкільників проводиться комплексно, за такими напрямами:
Роботу з формування мовлення у дошкільників проводиться комплексно, за такими напрямами:
- корекція звуковимови;
- формування навичок звукового аналізу та синтезу слів і уявлень про структурні одиниці мовної системи (звук - слово - речення - текст);
- формування лексико-граматичних категорій;
- формування зв'язного мовлення;
При нормальному ході мовного розвитку дошкільник спонтанно засвоює багато словотворчі моделі, одночасно існуючі в мові і працюють у межах певної лексичної теми.
Багатьом дітям потрібне спеціальне навчання, а потім тривалі тренувальні вправи по засвоєнню навичок словотворення. Полегшити цей процес, урізноманітнити його і зробити більш цікавим для дитини допоможе метод наочного моделювання.
Він дозволяє дитині усвідомити звучання слова, повправлятися у вживанні граматичних форм, також він сприяє розширенню словникового запасу, формування мовного чуття.
Він дозволяє дитині усвідомити звучання слова, повправлятися у вживанні граматичних форм, також він сприяє розширенню словникового запасу, формування мовного чуття.
Кожен педагог у своїй діяльності переслідує мета - навчити дітей зв'язно, послідовно, граматично правильно викладати свої думки, розповідати про події з навколишнього життя.
Необхідно відзначити, що зв'язкова мова, будучи самостійним видом речемыслительной діяльності, разом з тим виконує важливу роль в процесі виховання та навчання дітей, оскільки вона виступає у вигляді засобу отримання знань та засоби контролю над цими знаннями.
В сучасних психологічних і методологічних дослідженнях відзначається, що вміння і навички зв'язного мовлення при їх спонтанному розвитку не досягають того рівня, який необхідний для повноцінного навчання дитини в школі. Цим умінням і навичкам потрібно спеціально навчати.
Переказ - більш легкий вид монологічної мови, тому що він дотримується авторської позиції твори, в ньому використовується готовий авторський сюжет і готові мовленнєві форми і прийоми. Це в якійсь мірі відображена мова з певною часткою самостійності. Мальовничо-графічний план виступає тут як засіб мнемотехніки.
В сучасних психологічних і методологічних дослідженнях відзначається, що вміння і навички зв'язного мовлення при їх спонтанному розвитку не досягають того рівня, який необхідний для повноцінного навчання дитини в школі. Цим умінням і навичкам потрібно спеціально навчати.
Переказ - більш легкий вид монологічної мови, тому що він дотримується авторської позиції твори, в ньому використовується готовий авторський сюжет і готові мовленнєві форми і прийоми. Це в якійсь мірі відображена мова з певною часткою самостійності. Мальовничо-графічний план виступає тут як засіб мнемотехніки.
З допомогою картинно-графічного плану, представленого як у вигляді піктограм, так і у вигляді предметних картинок діти переказують тексти, загадки вчать і т.д.
При складанні різних по складності оповідань посилюється роль і значення моделювання та композиційного оформлення сюжету, самостійного добору лексики, синтаксичних конструкцій, виразних засобів мови. Діти відчувають труднощі в побудові сюжету, тут їм на допомогу приходить картинно-графічний план. Він служить моделлю розповіді, і дитині, при наявності наочної опори залишається самостійно підібрати лексичний матеріал, побудувати речення.
При складанні різних по складності оповідань посилюється роль і значення моделювання та композиційного оформлення сюжету, самостійного добору лексики, синтаксичних конструкцій, виразних засобів мови. Діти відчувають труднощі в побудові сюжету, тут їм на допомогу приходить картинно-графічний план. Він служить моделлю розповіді, і дитині, при наявності наочної опори залишається самостійно підібрати лексичний матеріал, побудувати речення.
Перш, ніж дати дітям завдання скласти розповідь по серії картин, необхідно підготовча робота: розглянути уважно всі картинки серії, відзначити, що головне на кожній з них, визначити сюжетну лінію і т.д. Часто при складанні розповіді діти втрачають діалоги героїв, слова-ознаки, що характеризують і описують персонажів. В картинно-графічному плані акцентується увага дошкільників саме на це. Якщо необхідно передати настрій героя - використовую піктограми. Піктограми виставляються при розгляданні кожної картинки із серії, щоб акцентувати увагу дітей на певній ознаці або дії героя.
Для розповіді по сюжетній картинці картинно-графічний план просто необхідний. Дитині важко сконструювати ситуацію, зображену на картині, придумати розвиток подій і грамотно закінчити свою розповідь, тобто оформити мовним матеріалом схему побудови висловлювання: зачин - розвиток подій - підсумок.
Існує кілька видів занять з картинним матеріалом.
Зупинюся на навчанні рассказыванию за окремою сюжетною картинці з придумуванням дітьми попередніх подій. Наприклад, картинка: «Зимові забави».
При складанні оповідання розповідного по цій картинці я роздаю дітям картки з фрагментами картинки і пропоную їм скласти пропозиції. Потім виставляється велика картинка, діти знаходять на ній свої фрагменти. Випереджаючи появу картинно-графічного плану, проводиться бесіда за змістом картини, по ходу бесіди виставляються опорні картки-символи і фрагменти картини. Таким чином, складаючи свою розповідь, діти комбінують в оповіданні свої знання і зображені на картині дії.
Використання наочного моделювання в системі корекційної роботи дає позитивний результат, що підтверджується даними діагностики рівня мовного розвитку дітей.
З усього вище сказаного можна зробити висновок: метод наочного моделювання та проектний метод можна і потрібно використовувати в системі як корекційної роботи з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку, так і в роботі з дітьми масових груп дитячого садка і початкової школи.
Нетрадиційні методи оздоровлення
Вихователі всіх вікових груп вміло впроваджують на своїх заняттях нетрадиційні підходи до системи фізкультурно-оздоровчої роботи. В структурі заняття є обов’язковими дихальні вправи, корегувальна гімнастика, використання нетрадиційного обладнання, музико-, кольоро-, дзвонотерапія, арт-терапія, футбол – гімнастика та ін. Зупинимось на основних формах та методах оздоровлення дошкільників, що використовують педагоги нашого закладу.
Корегуючі доріжки: використовуються з метою запобігання плоскостопості та корекції порушень постави.
Масаж — активний лікувальний метод, тактильний подразник, заспокійливий засіб для зняття втоми. Він підвищує опірність організму і корисний у будь-якому віці. Для зміцнення імунної системи дітей застосовуються різні види лікувально- профілактичного масажу, а саме: масаж стопи (у положенні стоячи або сидячи катати ступнею маленькі м'ячі з нерівною поверхнею, кульки); крапковий, "пляшковий", щіточковий масаж, масаж за допомогою махрової рукавички, "горіховий масаж" (2-Зсекунди).
Точковий масаж дає позитивний результат у дітей, які хворіють на гострі респіраторні захворювання, а також діє профілактично. Зокрема, суть точкового масажу - масажування біологічно активних точок, більшість яких розміщена на обличчі та шиї. За допомогою "горіхового масажу" активізуються енергетичні точки. Усі види масажу можна проводити як в дитячому садку так і вдома.
Спеціалістами закладу розроблені спеціальні комплекси вправ, які виконуються протягом дня, в комплексі з нетрадиційними оздоровлювальними вправами.
Технологія М. Єфименка є оригінальною системою фізичного виховання дітей, розвивальний ефект якої поширюється на загальний розумовий і духовний розвиток. Рухи тіла (м’язів великих і дрібних), які є складовими різних фізичних вправ, сприяють не тільки формуванню рухових умінь і навичок, а й збереженню, зміцненню та відновленню здоров’я дошкільнят. Пропонуються не тільки ті рухи, що розвивають опорно-руховий апарат, м’язи тіла активізують кору головного мозку через центральну нервову систему, а й ті, що впливають на функції шкіри, слизову оболонку носа, дихального горла, активізують легені, м’язи серцево-судинної системи, зорові нерви, дрібні м’язи обличчя, пальців рук і ніг.
Арт – терапія – це корекція за допомогою залучення дитини до мистецтв. Через малюнок або інший вид творчої діяльності дитина може «виплеснути» негативні та поділитися позитивними емоціями.
Вокалотерапія – це вихід негативної енергетики з внутрішнього стану. Серед любителів вокалу значно рідше зустрічаються простудні захворювання і захворювання горла. Спів корисне заняття для людей з хворими легенями: це свого роду дихальна гімнастика, що сприяє розвитку грудної клітини і вироблення навичок «правильного дихання», покращується кровообіг, нормалізується серцебиття і знижується артеріальний тиск, активізується діяльність головного мозку.
Вокалотерапія – це вихід негативної енергетики з внутрішнього стану. Серед любителів вокалу значно рідше зустрічаються простудні захворювання і захворювання горла. Спів корисне заняття для людей з хворими легенями: це свого роду дихальна гімнастика, що сприяє розвитку грудної клітини і вироблення навичок «правильного дихання», покращується кровообіг, нормалізується серцебиття і знижується артеріальний тиск, активізується діяльність головного мозку.
Вправи – релаксації . Звуки природи. Використовується для розслаблення, зняття емоційної та фізичної напруги, для приємного занурення у денний сон.
Кольоротерапія. Використання різних методів та прийомів кольоротерапії відновлює сили, здоров’я, гармонію почуттів. За допомогою ігор з кольором діти навчаються фантазувати, уявляти, творчо мислити, творити, вільно висловлюватись, спілкуватись.
Кольоротерапія. Використання різних методів та прийомів кольоротерапії відновлює сили, здоров’я, гармонію почуттів. За допомогою ігор з кольором діти навчаються фантазувати, уявляти, творчо мислити, творити, вільно висловлюватись, спілкуватись.
Дзвонотерапія. Відомо з давніх давен, що дзвін усуває безпричинне занепокоєння, почуття страху, нервозність, безсоння, глухоту, головний біль, благочинно впливає на роботу внутрішніх органів та взагалі омолоджує організм в цілому.
Музикотерапія. Діти прослуховують спеціально підібрані музичні твори зображують вибравши певний колір вони графічно малюють музику під час повторного прослуховування, а потім обговорюють власні переживання, спогади, думки, асоціації, фантазії, що виникають у них в ході прослухування.
Міо – гімнастика розроблена та описана Роджерсом у 1917 році та складається з спеціальних комплексів вправ на певні мязи обличчя для профілактики та лікування різних порушень прикусу.
Музикотерапія. Діти прослуховують спеціально підібрані музичні твори зображують вибравши певний колір вони графічно малюють музику під час повторного прослуховування, а потім обговорюють власні переживання, спогади, думки, асоціації, фантазії, що виникають у них в ході прослухування.
Міо – гімнастика розроблена та описана Роджерсом у 1917 році та складається з спеціальних комплексів вправ на певні мязи обличчя для профілактики та лікування різних порушень прикусу.
Дихальна гімнастика це своєрідний ключ до прихованого життя тіла, що безпосередньо пов’язане з розумовою працездатністю людини та її емоційним станом. Так, ритмічне дихання з паузою на вдиху або видиху зумовлює періодичну зміну утримання кисню в крові, що викликає відповідну реакцію — стрімке розширення судин мозку.
Особливу радість дітям приносять заняття гуртка «Пілатес» — комплекс вправ для всього тіла, який розвиває гнучкість і рухливість. Це один з найбільш безпечних видів тренувань. Жодні інші вправи не впливають на тіло настільки м’яко, як вправи пілатесу, Одночасно зміцнюючи його. Фізіотерапевти та спортивні лікарі всього світу радять використовувати Пілатес для відновлювальної терапії навіть після травм хребта.
Особливу радість дітям приносять заняття гуртка «Пілатес» — комплекс вправ для всього тіла, який розвиває гнучкість і рухливість. Це один з найбільш безпечних видів тренувань. Жодні інші вправи не впливають на тіло настільки м’яко, як вправи пілатесу, Одночасно зміцнюючи його. Фізіотерапевти та спортивні лікарі всього світу радять використовувати Пілатес для відновлювальної терапії навіть після травм хребта.
Ароматерапія — це метод оздоровлення, який вводиться в організм через дихальні шляхи, тобто, ми використовуємо саме збори трав для дихання через мішечки з хлопку. Використовується з метою профілактики гострих респіраторних захворювань.
Повноцінний фізичний розвиток і здоров’я дитини є основою формування особистості !
Комментариев нет:
Отправить комментарий